Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Podmioty uprawnione, kryteria
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą ubiegać się jeden raz w roku o dofinansowanie ze środków PFRON zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, jeżeli:
- prowadzą działalność związaną z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
- udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków PFRON.
Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu, rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu oraz jeżeli podmiot otrzymał pomoc inną niż de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego, a łączna kwota pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy.
- W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,dofinansowanie jest udzielane jako pomoc de minimis.
- Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed zawarciem umowy o dofinansowanie.
- Podstawę dofinansowania stanowi umowa zawarta pomiędzy starostą (prezydentem miasta na prawach powiatu) a osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.
Wymagane dokumenty
- kserokopia aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub wypisu z CEIDG, a jeżeli nie zawierają aktualnych informacji to również dokumenty potwierdzające zmiany,
- kserokopia statutu lub umowy spółki,
- pełnomocnictwo (upoważnienie) do reprezentacji i zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu wnioskodawcy,
- dokumenty świadczące o prowadzeniu działalności związanej z rehabilitacją osób niepełnosprawnych za okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
- dokumenty potwierdzające posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków PFRON,
w przypadku, gdy podmiot jest:
podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do wniosku dołącza się:
- zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie,
- informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym jest związana pomoc de minimis;
pracodawcą prowadzącym zakład pracy chronionej – do wniosku dołącza się:
- potwierdzoną kopię decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej,
- informację o wysokości oraz sposobie wykorzystania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych za okres trzech miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- informację, o której mowa w ppkt 1),
podmioty prowadzące działalność gospodarczą na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przed zawarciem umowy przedstawiają zaktualizowaną informację o pomocy de minimis lub innej pomocy publicznej przeznaczonej na te same koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą otrzymanej po złożeniu wniosku o dofinansowanie ze środków Funduszu.
Opłaty
Podmioty nie zwolnione z opłaty skarbowej uiszczają opłatę od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii.
Termin załatwienia sprawy
Wniosek o dofinansowanie składa się w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadania. Wniosek rozpatrywany jest w terminie 30 dni od daty podjęcia przez Radę Miejską uchwały w sprawie określenia zadań, na realizację których przeznacza się środki PFRON w danym roku.
Miejsce składania dokumentów:
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu, Samodzielny Referat Rehabilitacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych, ul. Waryńskiego 34A.
Inne
- Rada Miejska Grudziądza corocznie określa rodzaj zadań finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz wysokość środków przeznaczonych na ich realizację. Uchwały dostępne są na stronach internetowych bip.grudziadz.pl w zakładce – prawo lokalne – Uchwały RMG oraz mopr.grudziadz.pl
- w zakładce – prawo.
- Dodatkowe zasady rozpatrywania wniosków i przyznawania dofinansowań mogą zostać ustalone w Zarządzeniu Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu. Zarządzenia Dyrektora dostępne są na stronie internetowej mopr.bip.gov.pl w zakładce –prawo i prace legislacyjne.