Usługi opiekuńcze
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- zadanie własne gminy o charakterze obowiązkowym,
- art. 50 w/w ustawy.
Osoby uprawnione, kryteria
Osoby samotne, osoby w rodzinie, które z powodu wieku, choroby lub z innych przyczyn wymagają pomocy innych osób a są tej pomocy pozbawione.
Wymagane dokumenty, złożenie wniosku
· zaświadczenie o dochodach osoby zainteresowanej - za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
1) miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu;
2) składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisacho świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach;
3) kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób
- w przypadku osób w rodzinie- zaświadczenie o dochodach osób wspólnie gospodarujących,
- pisemny wniosek osoby zainteresowanej.
Opłaty - wniosek i załączniki wolne są od opłat skarbowych.
Termin i sposób załatwienia sprawy
- pracownik socjalny w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku zobowiązany jest przeprowadzić wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej (ustalana jest sytuacja rodzinna, zdrowotna, mieszkaniowa, materialna),
- w sprawach pilnych wywiad środowiskowy przeprowadzany jest niezwłocznie,
- sprawa winna być rozpatrzona w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, osoba zainteresowana otrzymuje merytoryczną decyzję, w uzasadnionych przypadkach termin załatwienia sprawy może być przedłużony na podstawie art. 36 § 1 KPA do czasu uzyskania niezbędnych informacji bądź dokumentacji mającej wpływ na wydanie decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy
W ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu.
Dział prowadzący sprawę
Dział Usług Społecznych i Interwencji Kryzysowej
Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć w siedzibie MOPR - KASA przy ul. Waryńskiego 34a , codziennie w godz. od 7.45 do 9.30 oraz 14.15-15.30 lub przesłać pocztą tradycyjną (list) lub pocztą elektroniczną- e-mail: poczta@mopr.grudziadz.pl.
Dział Świadczeń Pomocy Społecznej– w zakresie decyzji administracyjnych.
Inne informacje/uwagi
- usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zalecaną przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości również zapewnienie kontaktu z otoczeniem,
- poza usługami opiekuńczymi świadczona jest pomoc w formie specjalistycznych usług opiekuńczych. Usługi te są dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone są przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem,
- świadczone są również specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługujące na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego. Przyznając pomoc w w/w formie ośrodek pomocy ustala ich zakres i miejsce świadczenia (zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę).